Direktlänk till inlägg 3 november 2011

Hemmagjord barnmat

Av Nina Wikstedt - 3 november 2011 18:06

Det blev ingen barnat på kassler, kom inte på ngt att göra med det och dessutom så när jag sökte recept på det så läste jag överallt om stora NO NO NO om att det innehåller för mkt salt och barn under 1 år ska inte ha salt osv...

Men jag bryr mig inte så mkt om sådant där, har diskuterat detta med andra mammor och det är mkt "regler" över vad barnen inte får äta och när de får äta vissa saker. Jag kan tycka att äter dem en maträtt med salt i så dör inte barnen! 

Sen behöver man inte ösa i salt heller.

Det jag däremot gjorde barnmat av var:


Dessa hackade jag i små små bitar (broccolin mosade jag)


Broccoli

Morötter

Palsternacka


Därefter hade jag i lite mjukost, creme fraiche och grädde. Även massa med margarin. 


Rörde runt det och kokade upp på svag värme och lite pasta till det.

Emma som bara ser allmänt uttråkad ut när hon äter satt och lät -Mmmmm....och blundade samtidigt   Det om ngt måste ju vara ett bra betyg! 

Håkan tyckte också att det luktade gott men han fick inte smaka  



 




 
 
Ingen bild

Ida

6 november 2011 10:25

Härligt att Emma gillade din mat! =) Det är kul att göra lite hemlagat tycker jag. Finns en del bra recept i den där lilla boken vi fått från bvc! =) Måste fråga, hur går det för Emma när det är lite bitar i maten? Reagerar hon på det? Olle får liksom kväljningar när det är bitar i maten och ibland vägrar han till och med öppna munnen, men jag vill ju inte heller mosa maten till puréer hur länge som helst. Spagetti och köttfärssås går bra med bitar, men annars är han rätt kinkig med det där. Ha det gott!

Nina Wikstedt

6 november 2011 10:31

Ja jag blev riktigt glad och förvånad över att hon gillade min mat så mkt! :) Det går bra för Emma att äta mat med bitar i. Det var kanske 2 ggr som det gick sådär men sedan så har det gått jättebra! Däremot så har vissa av barnmatsburkarna lite väl stora bitar ibland som är fr 8 mån kan jag tycka som t.ex pastasnäckor med skinka...De fick jag dela itu och även något med köttbullar, de var jättestora för hennes lilla mun så det gick inte heller. Samtidigt kan jag tycka att om de inte har fått tänder att tugga med så är det ju svårt att äta :/ Eller så är det en mognadsfråga, rätt vad det är så går det bra att äta mat med bitar! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Nina Wikstedt - 21 september 2017 09:10


Inte ofta man har en lugn stund numera. Clara är lämnad på dagis och Vilgot sover. Om ca 1 timme så kommer farbror Jonas och passar barnen medans jag ska till frissan. Blir färg och klipp! Är så himla välbehövligt för topparna är jätte slitna och hå...

Av Nina Wikstedt - 6 september 2017 14:00


Idag var vi på BVC på 6-månaders koll. Läkaren började besöket med att säga hej till Vilgot och då brast vilgot ut i tårar. Därefter när läkaren tog av blöjan på Vilgot så bjöd han på en rejäl brakare! Tji fick du tänkte väl lilleman haha. Allt såg i...

Av Nina Wikstedt - 2 september 2017 20:43

Lång tid sen det blev ett inlägg här. Nu har sommaren svischar förbi och den går som alltid för snabbt. Emma har börjat i förskoleklassen och känns så himla stor helt plötsligt! Hon har fått många nya vänner, trivs med fröken och den nya miljön. Clar...

Av Nina Wikstedt - 17 juli 2017 19:40

Claras första ord till mig imorse var -Lala äta tacos till middag. Sagt och gjort. Det blev tacos till middag, var inte alls helt fel och det var riktigt längesen vi åt det. Förmiddan åkte vi ut till ett kalkbrott och bredvid där finns det massor med...

Av Nina Wikstedt - 16 juli 2017 17:01


Idag har vi inte gjort allt för mkt hemma. Mange vaknade upp vid lunch då han var ute med några kompisar igår/inatt och härjade. Så han är rätt sliten haha. Jag är nog seg av vädret, varit grått och regnigt i stort sett hela dagen. Innan Mange drog i...

Ovido - Quiz & Flashcards