Alla inlägg under september 2011

Av Nina Wikstedt - 15 september 2011 08:32

Fördelar


  • Mörkt
  • Man kan ha en massa tända ljus
  • Varmt bad
  • Mysiga tröjor
Nackdelar
  • Kallt och blåsigt
  • Klä på sig lager på lager
  • Trött 
Fler fördelar än nackdelar iaf   Fast jag tycker att alla årstider har sin charm förutsom slaskperioden då. Där finns det inget som är charmigt, mysigt eller något sådant. Det är bara blött och kallt!
   Lek med pappa är skoj  
      
   Lite trött men fin tjej så här på morgonen. Emma fick nyss sin gröt men sitter här och är lite smågnällig så hon ska få sig lite välling så kanske vi blir på bättre humör   
Av Nina Wikstedt - 14 september 2011 14:23

Trodde Emma skulle vara skittrött idag men nejdå. Hon tog en powernap på ca 20 min, hade precis blundat då hon inte ville sova mer. Så typiskt.

Hon kanske somnar tidigt ikväll ist. Var en sväng nere på stan förut och köpte hem lite alvedon och pipetter till Emma så jag kan suga ur snor ur näsan på henne. Låter så äckligt  


De öppnade det här nya apoteket i Violen gallerian. Var väl som vilket apotek som helst, fick en gratis dagcreme iaf   Sen en lunch med Håkan på stan, blev en pizza på maistro då inget annat verkade gott...Eller var inte sugen på ngt så där direkt. 


Nu är det btw inte lång tid kvar innan man ska skicka in papper på vilken förskola man ska skola in Emma på. Jag hade tänkt göra det i mitten på mars och sedan räkna med en inskolning på 2 veckor och i början på april är tanken att jag ska jobba om jag får jobba någonstans. 

Ska både bli kul men samtidigt lite vemodigt. Tycker tiden har gått så fort. Emma är snart 8 månader och jag fattar inte var tiden har tagit vägen?!




Av Nina Wikstedt - 14 september 2011 08:40

Denna natt har inte varit ett dugg kul om ni frågar Emma. 

Vi hade nattat Emma igår kväll och vi gick och la oss vi med kort därefter. Sen hör jag Emma skriker rätt ut så jag går in till henne och hon typ ja...hyperventlierar är fel ord men det lät som att det var väldigt tjockt i halsen och hon försökte få ut det sedan lät det som att hon var genomsnorig. Tog fram nässugen men ingenting kom i den försökte ta tempen men Emma sparkade så vilt med benen att det var omöjligt! Gallskriket fortsatte och blev lite nervös över att man kanske skulle få åka in till sjukhuset för att det var något i halsen (man ska ju alltid förstora upp saker till det värsta när de små inte är som de ska) 

Men Håkan är lugnet själv och vi försökte klura ut vad som var felet och nu i efterhand så misstänker jag att det var gaser i magen. Håkan blev iaf skickad till soffan så jag och Emma kunde breda ut oss i sängen. Vi lyckades somna till slut men vaknat några ggr inatt. 

Men nu sitter hon här vid sin lekvagn och leker som om ingenting hänt.

Idag så är man aptrött!  Vi får se vad dagen bjuder på. Än så länge så köner jag tat jag blir nöjd om jag ens kommer in i duschen så vi har det som mål först sedan får vi se  


 

Av Nina Wikstedt - 13 september 2011 17:15

Natten till den 28 januari så vaknade jag vid strax efter 4 på morgonen av att det "tryckte på". Hade gått 6 dagar över tiden men hade förberett mig på att få gå ett tag till. Kunde inte somna om och det här trycket övergick till en molande mensvärk som bara blev starkare och starkare. Vid 5:30 på morgonen väckte jag Håkan som fick gå upp och hämta något varmt som jag kunde ha på magen. Först blev han irriterad över att jag väckte honom eftersom han skulle upp och jobba. Det hjälpte i cirka 10 min sedan hjälpte den inte särskilt mycket. 6:30 gick jag på toa och det kom blodblandat slem och jag fattade då att NU var det något på gång. 

Sa åt Håkan att inte åka till jobbet då jag hade så fruktansvärt ont. Tog ett varmt bad men kunde bara ligga där i ungfr 2 min och sedan upp igen. Vankade av och an och värkarna kom tätt och de blev bara starkare. Vi försökte räkna värkarna vid 7:30 men vi trodde vi räknat fel eftersom de var så täta och jag hade inte haft ont så länge. Vi ringde in till förlossningen och de tyckte jag skulle komma in när jag inte stod ut längre. 9 på morgonen tyckte Håkan att vi skulle åka in. Jag ville först inte då jag var rädd för att bli hemskickad men han övertalade mig att åtminstonde åka in för lite smärtstillande. Vi åkte de 6 låååånga milen till Eskilstuna och i bilen började det verkligen trycka på ordentligt. Fy så ont jag hade! Skrek när det gjorde som mest ont och när värken gick över så hamnade jag i dvala och lyckades konstigt nog sova lite mellan varje värk. 

10 på morgonen var vi på förlossningen i undersökningsrummet. Barnmorskan undersökte mig och det visade sig att jag var 10 cm öppen så det var bara att gå in på ett förlossningsrum.

   I undersökningsrummet. 


Redan i korridoren mot rummet kom första krystvärken. La mig i sängen och fick på mig sjukhusskjorta osv. Uskan kom in med dricka och sedan visade bm och uskan hur lustgasen fungerade. Fick provandas i den mellan en värk. Lustgasen hjälpte lite under krystningarna. Smärtan försvann inte men man kunde koppla bort den på ett sätt. Tyvärr så hann jag inte få någon annan bedövning då öppningsfasen gått så snabbt och det var för sent för någon annan smärtlindring än lustgas. Då blev jag minst sagt nervös och undrade hur i helvete jag skulle klara av en förlossning utan mer smärtlindring!

 

Helt plötsligt kom en läkare in och undersökte mig då hjärtljuden var jätte låga (ca 30 slag i min på fostret) de satte in värkstimulerande dropp men det gjorde ingen nytta och när jag krystade så hände det inte så mkt Barnet började bli stressat så läkaren tog beslutet om att barnet skulle förlösas med sugklocka. Den värsta smärtan under hela förlossningen kom att börja NU. Läkaren satte fast sugklockan och jag skrek av smärta, fattade inte vad dom höll på med som gjorde så ont för de hade inte börjat "dra ut" bebisen. Efter en kort stund var sugklockan på plats och en krystvärk kom och de började dra och det kändes som att de skulle dra med sig inälvor och allting när de höll på och jag fortsatte att skrika som en galning typ. 

Barnmorskorna sa att jag inte skulle skrika utan lägga energin till att krysta ut barnet. Sedan kom en krystvärk och jag gav mig fan på att jag skulle ha ut barnet! Jag tog i och tog i som aldrig förr samtidigt som läkaren drog och drog och det hann fara 1000 tankar i mitt huvud om den där smärtan. 3 drag med sugklockan blev det. Helt plötsligt så känner jag något halt och upp på magen lägger de upp världens finaste lilla tjej. Jag får hjälpa till att torka henne och smärtan är i stort sett som bortblåst. Den är iaf ingenting i jämförelse för 1 min sedan. 

De syr lite osv men det är knappt något man märker av för jag var inne i ett sådant lyckorus! 

11:22 föddes lilla Emma, ca 7 timmar från att jag vaknade på morgonen så det var skönt att det inte drog ut på tiden :)

Hon vägde 2985 gram och var 48 cm lång.


 
   Första bilden på Emma.  Inte den bästa kanske ;)


   Myser i pappas famn. 

 

 Barnmorskan Anna som hjälpte Emma ut till världen   

Av Nina Wikstedt - 13 september 2011 14:27

Idag är det verkligen höstväder ute! Gick iväg till Sandbäcksgården i fm på babysång och vissa stunder höll jag på att blåsa bort typ...Emma hade det bra i vagnen iaf  


Många var sjuka idag så vi var bara 4 st föräldrar med våra barn på sången.

Sedan hemåt och fixa köttfärspaj för morsan skulle komma över på lunch. Hon hade med sig en påse kantareller, mums!


Nu på em ska jag leka lite med Emma, hon ska bara gnaga färdigt på sitt päron, undrar när dessa tänder ska titta fram. Satte in ett finger i hennes mun härom veckan och det är stenhårt så det kommer väl snart hoppas jag  


Ikväll vet jag inte vad jag ska hitta på, sambon ska gå till Nautilus med Chrille och de ska ha intro och gå igenom maskiner osv...Hoppas grabbarna kommer kunna hålla igång nu!

Jag och Håkan har insett att det blir ngt i stort sett varje kväll nu under veckorna. Babysim på mån, tis träning för Håkan, ons dans för mig, tors träning för Håkan. Men det är skönt att komma igång, man får mer energi utav det.  


 

Av Nina Wikstedt - 13 september 2011 07:20

Äntligen så har jag fått in en bra rutin med Emma nu känns det som. Sedan i fredags så har hon somnat tidigt utan några större besvär, med undantag från i lördags då vi var på bröllop.

Igår kväll tänkte jag att jag tar striden om det blir någon för jag vill ha min egentid på kvällen. 

Började med att jag plockade undan leksaker, släckte ner lite så det blev så där mysigt mörkt och bytte om till pyjamas på Emma sedan gav jag henne lite mat och la ner henne i sängen klockan var kanske 20:30...Det var lite gnälligt och jag fick gå in några ggr och sätta i napp och stryka henne över håret osv men helt plötligt så somnade hon! Så otroligt skönt!


Idag på fm är det babysång, hoppas Emma uppskattar det lika mkt denna gång som förra. Hon är lite kenpig nu vissa stunder. Hon är tokblyg ibland och skriker och har sig om det är lite nytt folk hon inte känner till men som t.ex på bröllopet i lördags där det var mkt folk, många som pratade och "hög" volym, då reagerade hon inte alls! 

Idag är det iaf babysång och sen vid lunch kommer morsan över på lite kättfärspaj. I em är det fix hemma. 

Av Nina Wikstedt - 12 september 2011 19:47

Glömde skriva förut att Emma har fått ett nytt gosedjur. 


De flesta som känner Håkan vet att han är ett riktigt Star Wars freak! 

Lite besatt kan man tycka ibland  

Han har star wars kalsonger, en morgonrock som ser ut som en jedidress eller vad man nu säger.

Idag så var han på coop och hittade ett gosedjur och han tänkte direkt att det här MÅSTE Emma ha.





Hon diggar den som fan!  

Jag hade ju hellre vilja haft Yoda, han är ju supersöt!


 

  

Av Nina Wikstedt - 12 september 2011 18:50

Snart får vi hem nya barnvagnen, en Emmaljunga Nitro City. Skitsnygg!

Då kommer vi få plats med vagnen in i klädkammaren och då blir det en massa tom yta i hallen och vi skull behöva en byrå dit. Hittade en skit snygg på IKEA. 


   Den här blir perfekt att ha i hallen, med en lampa på och ngn snygg blomma!


Sedan är jag jätte sugen på att köpa lite kläder till Emma. Egentligen behöver hon inte mer kläder nu men det finns ju så mkt fint! 

Ska fråga mamma om hon har lust att köpa denna till Emma  


   Visst är den söt? Finns även matchande strumpor!  


Den här dagen har varit mkt bättre än gårdagen, gick en promenad under fm sedan tog jag och Emma en powernap när vi kom hem. Sedan småstädade jag lite. Det där städandet tar aldrig slut känns det som!


Men nu ser det bra ut och känns bra i själen med när det är fint och prydligt hemma!


Har även varit på tippen med lite saker, skönt att bli av med det.

Nu åkte Håkan nyss till Jocke för att spela lite tv-spel så jag och Emma har tjej kväll. Vi (jag) ska kolla på Ensam mamma söker. Tycker det programmet är så himla pinsamt att kolla på i början när de inte känner varandra så bra och det blir pinsamt tyst osv...Ändå kan jag inte låta bli att titta!

Vissa undrar man ens hur de lyckades komma med...Kanske för att göra lite tv...


Ni som har bebisar som lätt blir hårda i magen, hur gör ni? Ger ni droppar eller katrin plommon eller ngt annat? 

Emma blir hård i magen lite då och då och hittills har vi kört på katrinplommon då detta funkar skitbra! Men har fått för mig att jag läst ngnstans att det inte är bra att ge det i längden (alltså regelbundet)...Nu ger jag henne det ca var 3dje dag...


Nu börjar sjukhuset! 


 

Presentation


Mitt namn är Nina och bloggar om min vardag med småbarn.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23
24
25
26 27 28 29 30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards